بارسینبارسین، تا این لحظه: 10 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

بارسین جیگر مامان و بابا

حرکات نی نی تون تو دل مامانی

1391/12/22 23:11
نویسنده : زهره و شانتیا
3,641 بازدید
اشتراک گذاری

                        

 شايد يکي از مهم‌ترين و جالب‌ترين مراحل بارداري، احساس حرکت‌هاي جنين در بدن مادر باشد اما از آنجا که اين حرکات نشانه سلامت و حيات جنين هم هستند، گاهي باعث نگراني مي‌شوند. دانستن 12 نکته زير شايد کمي از نگراني‌هايتان کم کند...

1.شروع حرکات: اگرچه حرکات جنين از هفته 8-7 بارداري شروع و در سونوگرافي هم ديده مي‌شود اما هر مادر بارداري قبل از هفته 22-16 بارداري حرکات جنينش را حس نمي‌کند زيرا قبل از اين سن، جنين فقط چند سانتي‌متر است.

2.اثر تعداد بارداري بر تشخيص حرکات: مادري که قبلا تجربه بارداري را داشته است به مراتب حرکات جنين را بهتر مي‌شناسد و انتشار گازها يا انقباض‌هاي دستگاه گوارش را با آن اشتباه نمي‌گيرد. معمولا مادراني که اولين تجربه بارداري را پشت‌سر مي‌گذارند، تا حوالي هفته‌هاي 25-20 متوجه اين حرکات نمي‌شوند.

3.اثر اضافه‌وزن بارداري مادر بر حرکات: مادر براي طي بارداري سالم بايد قبل و بعد از شروع بارداري وزن خود را در محدوده توصيه?شده به‌وسيله متخصص نگه دارد و از پرخوري بپرهيزد. ممکن است مادراني که به دنبال بارداري وزنشان خيلي بالارفته، نتوانند اين حرکات را درست حس‌کنند به علاوه هنگامي که قطر چربي‌هاي شکم 15-10 سانتي‌متر است، پزشک هم نمي‌تواند حرکات را خوب تشخيص دهد و حتي سونوگرافي هم مشکل مي‌شود.

4.ويژگي‌هاي حرکات: اين حرکات مانند پرش‌هايي ملايم و نرم هستند. ابتدا تشخيص آنها مشکل است اما با پيشرفت بارداري، مشخص‌تر مي‌شوند و مي‌توان حرکت دست‌و پا و چرخش را تشخيص داد. حرکات دست‌و پا کوتاه‌‌تر و حرکات چرخشي جنين شديدترند. در هفته‌هاي آخر بارداري مي‌توان اين حرکات را از خارج بدن مادر ديد.

5.لگدها قبل از خواب بيشترند؟ حرکات، زمان مشخصي ندارند اما چون مادر شب‌ها مايل به استراحت است، شدت آنها را بيشتر حس مي‌کند اما در ساعت‌هاي بيداري و فعاليت اجتماعي توجه مادر به حرکات کمتر است. ممکن است بعد از خوردن غذاي شيرين، حرکات جنين بيشتر شود.

6.حداکثر تعداد حرکات: بين هفته 32-28 است زيرا حجم مايع آمنيوتيک زياد است و جنين مي‌تواند به خوبي حرکت کند. بعد از هفته 32 حرکات کم مي‌شوند زيرا حجم مايع آمنيوتيک کم مي‌شود و جنين در هفته‌هاي آخر حرکات چرخشي کمتري دارد و بيشتر دست‌ و ‌پاي خود را حرکت مي‌دهد.

7.تناوب حرکات: در ابتدا حرکات کوتاه و با فواصل طولاني هستند مثلا در يک روز حرکات متعددي را حس مي‌کنيد سپس چند روز هيچ حرکتي را حس نمي‌کنيد زيرا جنين هنوز کوچک است اما از ميانه بارداري تشخيص حرکات جنين منظم مي‌شود. گاهي هم مادر سکسکه جنين را متوجه مي‌شود که حرکات آن مداوم، پشت‌سر هم و لرزشي است.

8.لزوم توجه به حرکات: به محض اينکه احساس کرديد حرکات جنين?تان منظم شده‌اند (يعني حدود هفته 28 بارداري) به آنها دقيق شويد و اگر به‌نظر رسيد اين حرکات کم شده‌اند، حتما متخصص زنان را در جريان بگذاريد تا ضربان قلب جنين را بررسي کند.

9.اگر جنين حرکت نمي‌کند: مدت خواب جنين حداکثر 75 دقيقه است و اگر بيش از 2 ساعت حرکت نکرد، مادر بايد مساله را بررسي کند. اگر احساس کرد جنينش 3-2 ساعت است حرکت نمي‌کند، بهتر است کمي غذاي انرژي‌زا مصرف کند و در حالت آرامش به پهلو يا پشت بخوابد، دستش را بر شکم بگذارد و با توجه کامل به جنين حرکات او را بشمارد.

10.چطور حرکات را بشماريم؟ بهتر است کمي غذا بخوريد به پهلو بخوابيد يا در حالتي راحت دراز بکشيد يا بخوابيد. سپس طي 60 دقيقه تمام حرکات کوچک و بزرگ جنين را ثبت کنيد. درمورد تناوب اين حرکات اتفاق نظري وجود ندارد اما 10 حرکت در 2 ساعت مطلوب‌‌ترين تناوب توصيه شده است. علت کاهش حرکات جنين مي‌تواند به‌خطر افتادن سلامت جنين يا کاهش مايع آمنيوتيکي باشد. استانداردي براي تعداد حرکات جنين وجود دارد اما يک عدد دقيق نداريم. برخي معتقدند حداقل 4 حرکت در ساعت که اگر کمتر باشد، بايد بررسي شود.
11.از چه زماني توجه به اين حرکات اهميت بيشتري مي‌يابد؟ از ماه 7 که جنين براي زندگي در خارج رحم آمادگي پيدا مي‌کند، توجه مادر به حرکات بايد بيشتر باشد. متاسفانه برخي مادران بعد از 2 روز بي‌تحرکي جنين به ما مراجعه مي‌کنند. در اين شرايط احتمال مرگ جنين در رحم وجود دارد.

12.حرکات جنين و عوامل داخلي و محيطي: اين باور که بچه تکان خورد، پس گرسنه است، باور صحيحي نيست زيرا غذا بايد جذب شود و موادمغذي آن وارد خون مادر شوند سپس به جنين برسند. عوامل محيطي مانند استرس، صداي شديد، حتي صداي دستگاه پخش‌کننده ضربان قلب جنين در کلينيک باعث افزايش حرکات جنين مي‌شوند. از طرفي افزايش حرکات جنين ضربان قلبش را افزايش مي‌دهد. در هر تغيير تحرک جنين، خطرهايي گوشزد مي‌شود که خلاصه آن اين‌طور است:

• کاهش حرکت جنين از هفته 30-28 به بعد خطرناک است.

• کاهش تحرک به‌دليل کاهش مايع آمنيوتيک: در اين حالت ممکن است پزشک مايعات بيشتري را براي بيمارش تجويز کند.

• کاهش تحرک ناشي از اختلال رشد، وزن کم جنين؛ اختلال خونرساني به جنين

• شرايط استرس و کمبود اکسيژن براي جنين: مثلا چرخيدن بند ناف دور گردن يا گره‌خوردن آن در اين حالت افزايش حرکت شديد و ناگهاني و سپس کاهش حرکت داريم.

يادمان باشد که حرکت هر جنيني بايد نسبت به خودش سنجيده شود، برخي جنين‌ها کلا پرتحرک هستند و برخي کم‌تحرک اما اگر طي يک روز حرکت جنين ناگهان زياد يا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنين باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان ريحانه
22 اسفند 91 23:31
سلام عزيزم. ممنون كه به ما سر زدي.بارسين جون خوبه؟راستي مامان گل سن ني ني كه تو دل مامانشه اون بالا نوشته نشده كه ببينيم اين فرشته كي مياد مامان گل.ايشالا اين ماه هاي باقي مانده زودتر تموم بشن و عشقتو زود زود ببيني
نرگس مامان باران قلنبه
3 اردیبهشت 92 11:53
سلام عزیزم امیدوارم هر روتون پر از شادی باشه من یه دخمل کوچولو دارم که تو جشنواره عکس آتلیه سها شرکت کرده خیلی دلش میخواد اول بشه ممنون میشم اگه به وبلاگمون بیایی و به لینک مستقیم آتلیه بروید و امتیاز 5 رو بهش بدید خیلی وقتتون رو نمیگیره با تشکر